Несемо істину до читачів – головна редакторка про християнське інтернет-видання

Як коректно висвітлювати релігійну інформацію в медіа та чи взагалі християнство та журналістика можуть співіснувати – розповіла Олена Нечипорук, головна редакторка інформаційного агенства «Світогляд».

Розкажіть про ідею створення християнського видання «Світогляд»?

Все почалось у 2017 році, коли Україна святкувала 500-річчя Реформації. Ми робили у Волинській області дуже багато різних заходів. Тоді відповідальним за медіа на Волині був Сергій Шараєвський, директор студії Правда PRO, дуже ініціативна людина. І коли ми висвітлювали різні події, які відбувалися зокрема у нас в області, ми намагалися співпрацювати з нехристиянськими ЗМІ та журналістами. Всі заходи, які проходили в рамках R500, ми описували для них. А вони, звісно, писали про це у своїх виданнях. Більшість журналістів були лояльні до нас, адже сама подія відзначалася на всеукраїнському рівні. Вони були зацікавлені, щоб писати про ці різні заходи, які організовували християни. Самі події, в основному, не мали певної конфесійної приналежності. Під час нашої роботи, впродовж цілого року, ми слідкували за християнськими ЗМІ. І тоді прийшло розуміння, що в Україні існує брак україномовних християнських інтернет-видань. Якісними релігійними ЗМІ на той час були лише російськомовні.

Тому ми з Сергієм Шараєвським загорілися бажанням створити саме україномовний ресурс, де могли б висвітлювати життя християн-протестантів, адже ми як християни робимо дуже багато різноманітних заходів та різних ініціатив.

Під час святкування Реформації Сергій Шараєвський познайомився з підприємцями, які були зацікавлені в тому, щоб створити щось подібне в медіа, і мали на це ресурси. Далі ми почали всі разом працювати над ідеями, шукали журналістів та дописувачів, котрі хотіли б писати для нас матеріали: інтерв’ю, статті на різну релігійну або суспільну тематику з християнської точки зору. Ми знайшли на це кошти та людей для співпраці, а в кінці 2019 року розпочалася активна стадія нашого розвитку. Ми орендували офіс для нашого видання, купили техніку для роботи та почали створювати сам сайт, який був би доступний, простий у користуванні та зрозумілий для наших читачів. І вже на початку 2020 року ми стартували. Пів року, під час карантину, ми працювали в «закритому» режимі, наповнювали сайт. Офіційне відкриття інформаційного агенства «Світогляд» відбулось на початку червня.

Які принципи роботи вашого видання?

У першу чергу, наше видання є християнським. Ми висвітлюємо події життя церков, зокрема християн-протестантів. Оскільки вже існує україномовне видання РІСУ, яке висвітлює інформацію про католиків та православних, і наша вся команда складається з протестантів, ми вирішили зосередитися саме на них. Звісно, ми обмежені територіально, адже знаходимося в Луцьку. Та все ж намагаємося знайти дописувачів та журналістів з різних областей. Основна частина наших матеріалів – це перерепости, тобто новини з різноманітних християнських ЗМІ (Україна, США, Польща та інші), соціальних мереж та пресслужб. Звісно, ми пишемо і власні матеріали. Волинь є активною в соціальній роботі, церкви дуже часто організовують заходи, які ми готові висвітлювати.

Інформацію намагаємося подавати якісно, правдиво та зрозуміло, адже сподіваємося, що нас читатимуть християни інших конфесій.

Ми не намагаємося, як зараз кажуть, «виїхати на хайпі», не публікуємо фейки та клікбейти. Вся інформація у нас перевірена. Статті та інтерв’ю дотичні до Біблії. Під час пандемії, зокрема, намагаємося писати більше позитивних та добрих новин, адже переважна частина інформаційного наповнення українських ЗМІ – негативні події, аварії, смерть. Розуміючи, що у світі є дуже багато поганого, нашою ціллю є писати про добре, адже саме цього не вистачає людям.  Попри це, ми часто висвітлюємо інформацію про гоніння церкви в різних країнах, де християни переживають нелегкі часи навіть у 21 столітті. Намагаємося також висвітлювати роботу різних місіонерів, а саме, українців, які працюють в різних куточках світу. Зазвичай це дуже цікаві історії від людей, котрі залишили свою рідну культуру та життя в Україні й приїхали в зовсім інші обставини, щоб допомогти місцевим жителям.

Які у вас існують редакційні правила?

Головними правилами нашого видання є те, що ми не користуємося гучними заголовками або клікбейтами й не женемося за переглядами. Ми ставимо акцент на тому, щоб доносити до людей правдиву, чесну та перевірену інформацію.

Чи існують суперечності між християнством та журналістикою?

На мою думку, основна ціль журналістики – це знайти інформацію, обробити та передати її. Щодо конкретно цього визначенням, то ніяких суперечностей між християнством та журналістикою немає. Основна різниця між нами – тематика та наповнення ЗМІ, адже нехристиянські видання мають пріоритети, які часто суперечать християнським цінностям. Є багато видань, які бігають за переглядами, працюють для хайпу та поширюють неправдиву інформацію – ми таке не підтримуємо. Також є багато видань, які працюють дуже однобоко, наприклад, підтримують одну політичну силу й не висвітлюють протилежних думок. Звісно, все це також залежить і від редакційної політики та журналістської етики окремих видань. Говорячи в загальному про християнство та журналістику, я не можу виділити конкретні суперечності, якщо видання дотримується всіх правил і стандартів журналістики. Я вважаю, що християни повинні читати не лише християнські ЗМІ, а й нерелігійні видання, щоб бути в курсі подій, які відбуваються.

Які виклики трапляються журналісту-християнину?

Передусім, це освіченість. Для мене дуже важливо, щоб працівник медіа був професіонал у своїй справі. Основа сучасної журналістики – гуманізм. Тут все спирається на людину, у центрі всього – людина, висвітлюють права людини і т.д. У кожного своє поняття добра і зла, а істини дуже розмиті. Тому для християнина-журналіста важливо мати цінності, які стоять на основі Біблії. Його завдання не просто нести інформацію про істину, а нести саму істинну до читачів. Зараз нас оточує безмежна кількість інформації, яку люди перестали аналізувати. Ми просто безперервно споживаємо її та часто не знаємо, що з нею робити. Тому завдання журналіста-християнина зрозуміло, конкретно та різносторонньо подавати цю інформацію та дотримуватися певних принципів у своїй роботі.

Ще одним ворогом журналіста-християнина є сучасне розуміння толерантності. Наприклад, до гріха толерантно ставитися ми не можемо. Ми приймаємо абсолютно всіх людей, але не всі їхні вчинки та спосіб життя. Засоби масової інформації – це четверта гілка влади, а медіа дуже часто маніпулюють людьми. Тому завдання для християнських ЗМІ та християн-журналістів – підіймати суспільну мораль.

Як правильно висвітлювати інформацію про християнство та церкву в медіа?

По-перше, її взагалі треба висвітлювати [сміється]. Але важливо робити це належним чином. Потрібно уникати хибних узагальнень та думок. Всю інформацію перевіряйте та не перетворюйте її на критику чи висміювання. Вживайте коректні назви конфесій, релігійних організацій, спільнот та їхніх членів. Як правило, коректною є та назва, яку використовує сама церква чи людина. І звісно, уникайте таких образливих слів, як «секта», «штунди» та ін.

Олександра Шараєвська, студентка-журналістка.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *