«Світ навиворіт» та «Орел і решка»: чи популярна телевізійна тревел-журналістика в Україні

Тревел-журналістика – сучасний формат, метою якого є збір інформації туристичних, історичних, культурних, географічних течій і передачі нових знань цільовій  аудиторії. На українському ТБ такий вид журналістики можна зустріти в улюблених програмах про подорожі. Адже вони об’єднують в собі всю різноманітність жанроутворювальних форм і засобів тревел-журналістики. Це і дорожня розповідь (інформація про цікаві події, пригоди, зустрічі з різними народами, з якими автор бачиться під час своєї творчої поїздки), і репортаж (детальне використання методу дослідження та фіксації його ходу і результатів), і огляд (висвітлення соціальних подій, а крім того суджень автора, який глибоко проникає в суть процесу або ситуації).

З «пануванням» у світі пандемії та під час глобального карантину перегляди телебачення та час перебування людей в Інтернеті значно зросли. Державна служба статистики підрахувала, що станом на 1 січня 2020 в Україні було 2 мільйони 884 тисячі користувачів платного багатоканального телебачення, з яких фізосіб – 2 мільйони 816 тисяч. Згідно з оглядом показників за початок 2021 року, загальний телеперегляд сягнув відмітки в 7,70%, що є абсолютним рекордом з січня 2020 року. Наприкінці лютого в IPTV/OTT панелі нараховувалося 443,9 тис. пристроїв. Використання соціальних медіа також значно зросло – в липні 2020 року зафіксовано на 10,5% більше, ніж у липні 2019 року. Marketing Maven стверджує , що відтоді, як почали діяти протоколи карантину та соціального дистанціювання, відвідуваність таких сторінок, як Facebook та YouTube зросла майже до 30%. Вони ставали основними каналами розваг та соціалізації.

На телеканалі «1+1» доля перегляду в лютому 2021 року склала 11,47%. Саме на ньому 11 грудня 2010 року відбувся прем’єрний випуск одного з найпопулярніших тревел-шоу України «Світ навиворіт», яке є авторським проєктом журналіста, фотографа і мандрівника Дмитра Комарова. «Час відкривати світ навиворіт» – девіз програми. Хронометраж – 45 хвилин.

На сайті каналу «1+1» зазначили, що «в цьому проєкті ви не побачите банальних розповідей про визначні туристичні пам’ятки, описані в кожному путівнику. У кадрі тільки справжня екзотика і погляд на країну зсередини. У своїх телеподорожах Комаров не сторонній спостерігач – він завжди повноправний учасник подій».

Кожен сезон телепроєкту «Світ навиворіт» присвячений одній країні або географічному регіону. Метою Дмитра Комарова є показати глядачеві інший бік життя країни в якій проходять знімання, донести до людей культуру і звичаї місцевого населення, показати щось особливе та автентичне. Саме девіз програми на сто відсотків розкриває ідею, яку вкладав у неї автор. Тобто популярне і туристичне місце розкривають для глядача з незвичного ракурсу, ніби показуючи його «навиворіт». Вибір країни для тревел-програми та продукування деталей розпочинають мінімум за пів року до вильоту. В інтерв’ю для LifeStyle24 Дмитро Комаров розповів, що спочатку команда штудіює журнали, літературу, фільми, документальні проєкти. Увесь масив зібраної інформації поділяють на два списки – те, що цікаве, і те, що не цікаве взагалі. Нецікаве одразу відкидають у кошик. Для кращого розуміння країни, в якій буде відбуватися зйомка, проводиться безпосереднє спілкування із її мешканцями.

«Практично за рік до поїздки в Бразилію ми вже зв’язалися із кандидатами в гіди, представниками посольства, а також українцями, які туди переїхали. Ми відправляємо їм запитання, шукаємо зачіпки. Таким чином знаходимо ще якусь частину тем. Але досвід показує, що добра половина сюжетів, які ви бачите в програмі, народжуються безпосередньо на місці зйомок. Часто буває, що рухаємося за своїм планом, глянули у вікно – щось відбувається. Вийшли, увімкнули камеру – працюємо», – розповів Дмитро Комаров.

Отже, лідерство телеканалу «1+1» вказує на його популярність серед глядачів. Прослідкувати кількість переглядів безпосередньо програми «Світ навиворіт», на жаль, не вдалося через відсутність таких даних у вільному доступі. Але в період стрімкого розвитку Інтернету, весь свій контент телеканали публікують в YouTube. Це дає змогу в будь-який зручний для людини час, ввімкнути своє улюблене шоу та насолоджуватись ним майже без реклами. Загальна кількість підписників на YouTube «Телеканал 1+1» – 2,38 млн. Якщо аналізувати саме тревел-шоу, то для зручності від YouTube «Телеканал 1+1» був створений ще один канал на цьому ж ресурсі, який називається «Мир наизнанку». Навіть тогорічні випуски програми збирають мільйони переглядів. Наприклад, «Школа бойових мистецтв і древній монастир Шаолінь. Китай» (30 січня 2020 року) набрав на YouTube 3 млн переглядів та 41 тис. вподобань. Випуски опубліковані 2021 року не менше цікавлять глядачів («Як насправді живуть жінки у Пакистані» – 1,5 млн переглядів; «Як живуть знаменитості Пакистану» – 1,2 млн). Тому сумнівів про популярність такого контенту серед українського глядача не виникає

Ще одним телеканалом, який входить до десятки лідерів та випускає тревел-програми є «Інтер». Доля переглядів взимку 2021 року склала 5,02%. Саме на цьому телеканалі 13 лютого 2011 року відбулася прем’єра одного з найпопулярніших тревел-шоу України «Орел і решка».

Це українська російськомовна розважальна телепрограма, яка виходить в Україні, Білорусі, Польщі, Росії та Казахстані, присвячена подорожам. Країною-виробником від початків була Україна. Шоу ведуть двоє ведучих, переважно це чоловік та жінка. Вони відправляються на два дні у певну країну, де один проживає вихідні на 100 доларів США, а інший може витрачати необмежені кошти, які зберігаються на золотій карті. Станом на 2021 рік знято 25 сезонів та 525 серій тревел-програми «Орел і решка».

Однією з головних функцій тревел-журналістики є популяризація туризму. Програма «Орел і решка» досить якісно та оригінально з нею впоралася. Відвідати ту чи ту країну глядача спонукає не тільки візуальне та інформаційне наповнення шоу, а й особливі заохочення у вигляді грошей. Наприкінці програми ведучі ховають пляшку, в якій лежить 100-доларова купюра. Залишають мапу та детальне місце знаходження.

Яна Метьолкіна – журналістка, випускова редакторка проєкту «Орел і Решка», на сайті TripMyDream.ua розповіла, що у складі групи окрім двох ведучих ще є два оператори, два режисери, сценарист і продюсер. Як сценарист, вона відповідала за зміст того, що відбувається в кадрі.

«Під час підготовки до знімання ми знаходимо багато інформації в інтернеті. Але для перевірки вірогідності завжди залучаємо до знімання місцевого жителя. Він відсікає вигадки, неправду і показує, як все йде насправді», – поділилася Яна.

Простежити популярність програми «Орел і Решка» також допоможе YouTube. «Інтер» має свій канал, кількість підписників – 1,34 млн. У «списку відтворень» можна легко та швидко відшукати потрібне нам шоу. Випуски 2-5- річної давнини збирають в середньому від 1 до 5 млн переглядів, що набагато більше ніж тогорічні чи випуски 2021 року. Переглянувши коментарі, можна дійти до висновку, що така значна різниця в переглядах існує через постійну зміну ведучих тревел-шоу. Глядачі негативно висловлюються щодо таких нововведень та впевнені, що попередні ведучі завжди кращі нових. Так це чи ні, кожен вирішує для себе. Але фактом залишається зменшення кількості переглядів шоу «Орел і решка» на YouTube-каналі «Інтер».

Отже, статистика показує, що навіть під час пандемії, телебачення та Інтернет має попит серед людей. Простеживши перегляди «Світ навиворіт» та «Орел і Решка» на платформі YouTube можна дійти до висновку, що тревел-журналістика та безпосередньо розважально-пізнавальні тревел-програми є досить популярним вибором контенту серед глядачів. Такі шоу дивляться мільйони та «лайкають» тисячі користувачів Інтернету.

Олександра Шараєвська, студентка-журналістка

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *