Навіть в умовах пандемії та дистанційного навчання можна навчитися багато нового і цікавого: досвід наукового стажування в Ґданському університеті

У 2020 році Ґданському університетові було 50. Це один із найбільших ВНЗ північної Польщі, так званого Помор’я. Він входить у топ-10 найкращих університетів країни. Зараз тут навчається більше 30 тисяч студентів на 11 факультетах та більше 100 спеціальностях.

Головний кампус університету знаходиться в мальовничій частині міста, що називається Оліва. Це давнє містечко, яке лише у ХХ столітті було приєднане до Ґданська. Деякі із факультетів розміщені також у Сопоті та Ґдині.

Кампус Ґданського університету простягається на декілька гектарів паркової зони, на якій розміщені сучасні навчальні корпуси, лабораторії та студії, студентські гуртожитки, бібліотека. Ззовні він виглядає, як величезна відпочинкова зона із численними пам’ятниками, екзотичними рослинами, водоймами, скульптурами, геологічними експонатами, лавочками, біговими доріжками, паркінгами та особливою атмосферою затишку.

Спеціальність «Журналістика» студенти здобувають в Інституті медій, журналістики та соціальної комунікації, який входить до складу факультету соціальних наук Ґданського університету. Навчання першого рівня (бакалаврат) триває три роки, навчання другого рівня (магістратура) – два роки. Навчальні плани обох рівнів підготовки практично орієнтовані, тобто студенти здобувають теоретичні знання інтердисциплінарного спрямування, однак більший акцент під час навчання поставлений на практичну підготовку – тобто заняття в сучасних студіях і лабораторіях.

У розпорядженні студентів он-лайн лабораторія журналістики із сучасним комп’ютерним та програмним забезпеченням, професійне фотоательє із лабораторіями цифрового та аналогового фото, радіостудія із сучасним обладнанням, яке дає можливість працювати в студії одночасно з чотирма мікрофонами, а також сучасна телестудія із самостійним ньюсрумом.

Цілодобового студенти-журналісти забезпечують своїми програмами мовлення он-лайн радіо Mors та є співавторами часопису CDN. Також Інститут співпрацює із медіа Ґданська такими, як Радіо Ґданськ, «Дзєннік Балтицкі» і TVP Ґданськ та комерційними медіа.

У 2020-21 навчальному році університет працював дистанційно, однак предмети, які потребували технічного забезпечення, проводились малими групами студентів у лабораторіях і студіях. Для цього був пристосований розклад, згруповані заняття так, щоб студенти з інших міст могли на кілька днів приїхати до Ґданська на практичні та лабораторні пари.

Всі інші предмети проводились дистанційно, однак навчальний процес централізований, організований та за його технічну якість відповідав інформаційний відділ. Всі заняття проводились на платформі Microsoft Teams, де для кожного викладача та студента працівниками відділу створено особистий кабінет із окремим доступом та електронним журналом. Таким чином якість й організованість навчального процесу забезпечується інженерами, працівниками інформаційного відділу університету. Також для гостьових професорів на час їх перебування в університеті створюється тимчасовий доступ до платформи для можливості проведення навчальних занять.

На всій території кампусу діє Wi-Fi, що дає можливість проводити заняття з будь-якої його частини, а не тільки з аудиторії.

Для проведення практичних і лабораторних занять із таких фахових дисциплін, як радіожурналістика, тележурналістика, фотожурналістика і т. д., запрошуються відомі у Польщі журналісти із великим досвідом роботи у різних медіа. Радіо-, фото- і телестудії також обслуговуються фахівцями із відповідної сфери діяльності. Функціонування радіостудії в час занять та поза ними забезпечує фахівець із монтажу та техніки звуку. У фотолабораторії працює досвідчений фотограф. Роботу телестудії забезпечують кілька працівників. Вони відповідають за технічне забезпечення навчальних занять, а частину занять, пов’язаних із засвоєнням навичок аудіозапису, відеозйомки і відео- та аудіомонтажу, проводять зі студентами самостійно або разом із викладачами інституту.

У студентських гуртожитках немає нічних обходів, на відміну від ВНУ імені Лесі Українки, і ніколи не було, навіть у радянські часи. У польській мові немає навіть відповідної лексичної одиниці, яка би передала значення того явища, яке називається у наших гуртожитках «нічні обходи». В англійській мові, до речі – також немає.

Лекції та практичні заняття на спеціальності «Журналістика», окрім значної практичної спрямованості, також мають свою специфіку. Для розгляду на одному занятті, як правило, беруть кілька конкретних питань. В університеті майже не проводять оглядові лекції, на які виноситься багато теоретичного матеріалу. У більшості випадків навіть на лекціях активно використовується зворотній зв’язок зі студентами. Для цього викладачі готують спеціальні презентації.

Дистанційне навчання показало свої вигоди та недоліки як для студентів, так і для викладачів. З одного боку – це економія часу для усіх учасників навчального процесу, а з іншого – значні психологічні проблеми, пов’язані із недостатністю живого спілкування, із необхідністю тривалий час бачити перед собою чорний екран комп’ютера, потребою порозумітися із новітніми технологіями. Для надання психологічної допомоги студентам та викладачам у Ґданському університеті була заснована спеціальна служба, до якої, за словами директорки Інституту медій, журналістики та соціальної комунікації професорки Малгожати Лосєвіч, щоденно зверталося більше 100 осіб (при початковому очікуванні – 20).

Випускові роботи на спеціальності «Журналістика» у більшості випадків так само, як і у нас, це медіапроєкти, над якими бакалаври починають працювати і звітуватися про них вже на другому році навчання. Серед дуже цікавих проєктів студентів-журналістів із Ґданська, із яким мені вдалося познайомитися – задум телефільму про життя бездомних. На час обговорення це було двоє студентів другого курсу, які для реалізації задуму вже здійснили кілька відеозйомок із бездомними у Варшаві та Ґданську, зокрема в нічну пору. Вони ділилися своїми враженнями та розповідали про небезпеку, яка їм загрожувала.

Для реалізації своїх медіапроєктів студенти можуть використовувати техніку зі студій та лабораторій університету, також мають можливість використовувати обладнанням тих медіа, де вони працюють.

Польські викладачі та студенти відкриті до спілкування та співпраці, готові розмовляти на різні теми, ділитися досвідом і своїми думками. Такий обмін – це завжди нові знання, цікаві ідеї та творче зростання.

Стажування

Світлана Кравченко

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *