Люди та мас-медіа: історія “порозуміння”

Експерт із проблем ЗМІ Олександра Антонова зазначає: “Ми живемо у тривимірному просторі й вимірюємо усе трьома категоріями – добре, погано і нейтрально, якщо ж з’являється щось нове, дражливе, далеко не нейтральне, але й, водночас, не позитивне чи негативне (йдеться про провідний ЗМІ електронної епохи – інтернет), оцінюємо це ноу-хау тими ж трьома категоріями”. Поза всяким сумнівом, подібне занепокоєння стосується не лише новітньої електронної павутини, а й сучасної культури загалом. “Але з іншого боку – людина не могла створити четвертий вимір для того, щоб знищити цивілізацію. Тому слід шукати шляхи розуміння цього «четвертого простору», у якому сьогодні транслю­ється найбільше сцен насилля, жорстокості, еротики тощо.

Першою спробою боротьби стало маркування, на кшталт – 18+. Серйозних наукових напрацювань щодо результативності марку­вання немає й досі. Однак продукція, відмі­чена позначкою “для дорослих”, стала не застереженням, а, навпа­ки, – привабою для реципієнтів, особливо дітей та підлітків. Адже в окре­сленій ситуації “у гру вступає” зашорена біблійна істина про напро­чуд солодкий заборонений плід, у категоріях якої ореол таємності, ймовірно, найвишуканіше “упакування” для нестрима­них порушників табу. Строго заборонене одразу стає дорогим і бажаним. Тому таке маркування стало не ефективним способом нейтралізації згубного впливу, а – навпаки.

Як вислід – у середовищі медіаекологів та педагогів зазвучало: “Якщо не вдається переробити медіа, то слід змінити їхню аудиторію” (саме такий підхід, на думку вчених, повинна застосовувати сучасна медіа­освіта з її намаганням прищепити “психологічний імунітет” до пато­генних впливів).

І саме про це йшлося під час засідання круглого столу “Медіаграмотність для всіх і кожного: наші освітні орієнтири”. Розмовляли про те, як медіаграмотність можна задіювати на рівні дорослих та дітей і як найпродуктивніше розвивати навички критичного мислення.

Захід відбувся завдяки партнерам – проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних досліджень та обмінів за підтримки Посольств США та Великої Британії при підтримці МОН України та Академії Української Преси.

У контексті віртуального дійства оголошено конкурс публіцистичних матеріалів з проблем медіаграмотності серед дорослих та дітей із призовим фондом 7, 5 тисяч гривень. Отже – дискусії тривають…

Оксана Косюк

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *