Жінки в мистецтві

Сучасна ситуація в мистецтві змушує художників і художниць знаходитись під усе більшим тиском залежності та конкуренції. Розбудова сьогочасного мистецького ринку відбувається під впливом політики валоризації. Водночас світ мистецтва був (і досі є, якщо вірити статистиці анонімної американської групи «Guerrilla Girls») «чоловічим» простором. Недоступність належної освіти в минулому, умовна рівність, яка проте залишала жінок у тіні чоловіків, ведення домашнього господарства власними силами лише деякі причини тогочасної переважаючої кількості чоловіків у мистецтві. Мистецтво як ремесло та професійна публічна діяльність тривалий час було доступне лише тим, хто міг навчатися у майстра чи отримати академічну освіту, вільно пересуватися, самостійно вести ділові перемовини, – тобто чоловікам. Яскраві винятки з правила, – цезазвичай, доньки художників.

На зламі ХІХ–ХХ століть мистецтво змінило свій статус, полишивши покровительство церкви та держави, перестало слідувати традиціям реалістичного відтворення видимого, зосередилося на філософських пошуках абсолютної краси чи сенсу життя. Період модернізму – це історія бунтарського мистецтва, яке порушуваловстановлені канони, водночас наражаючись не на бурхливі овації, а на насмішки та неприйняття. Професійно займатися мистецтвом для жінки на той час уже було зухвалим викликом громадській думці, порушувати ж академічні канони та торувати власний творчий шлях – ще одне ускладнення (http://www.korydor.in.ua/ua/equality/bytva-za-smysli-yak-zhinoche-mystetstvo-zmiiyuye-svit.html). На жаль, подвійне навантаження це те, з чим чи не кожна жінка стикається і дотепер. Обираючи емансипований шлях, більшість жінок із труднощами намагаються знайти баланс між творчістю, працею та сімейними обов’язками. Часто для цього жінці потрібно докласти значно більше зусиль, аніж колегам-чоловікам, аби її досягнення взагалі помітили.

Твори багатьох художників і художниць ставали полотном для вивчення, аналізу та критики взаємозв’язків між гендером і суспільством. Коли феміністичний рух набирав обертів під час другої його хвилі у 1960–70-х роках, мисткині почали кидати виклик традиційним ролям жінок, торкаючись зокрема таких тем, як жінки в побутовій і громадській сферах та ін. Активістки порушували питання рівних можливостей жінок на робочому місці, аналізували поширені стандарти краси, обговорювали політичні права жінок. Говорили про рівність у шлюбі тощо. (Тамара Марценюк «Чому не варто боятися фемінізму?»).

Сучасні художниці, такі як Йоко Оно, використовують своє бачення та досвід і транслюють його у власних роботах, засуджуючи патріархальне та мізогіністичне ставлення та поведінку в сучасномусуспільстві. Мисткиня відіграла ключову роль у формуванні авангардизму Нью-Йорка, Лондона та Токіо протягом 1960-х років, активна в різноманітних медійних колах й зараз (https://artsandculture.google.com/exhibit/gender/EQIS_xLPjWNMLQ).

Теоретичні та методологічні нововведення Лінди Нохлін, Розалінди Краус і Грізельди Поллок збагатили міжнародні феміністичні дослідження в галузі образотворчого мистецтва.

Чи існує ейджизм та гендерна дискримінація вмистецтві нині та в якій мірі (якщо вони взагалі існуютьведеться активна полеміка. Дослідники, які наголошують на дискримінаційних моментах, наводять у приклад політику певних галерей: «Інноваційні твори та нові ідеї. Художники віком від 24 до 34 років». Обмеження, встановлене за віком, нехтування фемінітивами, що є ознакою відсутності гендерної культури, виявлять реальність, коли інновації та новизна на загал пов’язуються з молодшим віком. Світ галерей, які змагаються за нові таланти у все більш конкурентних умовах, висуває вимоги, здатні залучити авдиторію та потенційних покупців, водночас ненавмисно ширячи чітко описане розуміння того, хто може творити такі роботи. Образ пенсіонера у свідомості людей більше пов’язаний не з конкретним колом занять, а з відходом від професійної задіяльності, що здебільшого орієнтує самих пенсіонерів на бездіяльний, пасивний спосіб життя (Магдисюк Л. І. «Теоретико-емпіричні межі поняття ейджизму у психології»).

Однак поступово присутність художниць літнього віку на ринку мистецтва збільшується. На сьогодні неодноразовими є випадки, коли куратори, колекціонери та критики раптом помічають мисткинь, яких усе життя ігнорували. «Повторне відкриття» – словосполучення, яке характеризує врешті визнану творчість, якою нехтували десятиліттями. Кармен Еррера, Лінн Гершман Лісон, Беті Саар – жінки, які змінили ландшафт сучасного мистецтва вже в похилому віці.

Збільшення кількості керівниць, директорок, письменниць та художниць тенденція, яка лише набирає обертів. Так, «Frieze Art Fair» (міжнародна ярмаркасучасного мистецтва в Лондоні, Нью-Йорку та Лос-Анджелесі) нещодавно присвятила цілий розділ літнім художницям, а колекціонерки Валерія Наполеоне та Патрісія Фелпс де Сіснерос вибудували довкола жінок свої колекції. Мистецька опозиція може бути одним із методів зменшення вікових стереотипів серед молоді та старшого покоління. Творчість Приймаченко та Білокур перестає вважатися примітивною тавро, накладене радянською владою, аби понизити мисткинь (Тетяна Жмурко «Наївна (не)свобода. Про творчість Марії Приймаченко та Катерини Білокур»). Твори Емми Андієвської, української художниці та письменниці, якій нині 89, виставляються в найпрестижніших музеях та галереях України. А 2014 року артсвіт облетіла вагома звістка – новою директоркою відомого аукціонного будинку «Christie’s» уперше стала жінка, француженка Патрісія Барбізе.

Незважаючи на те, що жінки-мисткині були залучені до артсвіту протягом всієї історії, їхні здобутки та досягнення нівелювались і замовчувались, самі ж художниці й досі стикаються з труднощами та викликами через укорінені упередження в мейнстрімному художньому світі, а стереотипи щодо статі та віку й досі розповсюджуються медіа. Навіть сьогодні жінки складають лише третину в співвідношенні до представників галерей. Сподіваюсь, одного дня ці диспропорції будуть подолані назавжди.

Уляна Благовірна, студентка факультету іноземної філології

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *