«За двома зайцями….» (РЕПОРТАЖ)

Студентські роки – це час яскравих моментів, цікавих знайомств, ну і, звичайно, сумлінного навчання. Нерідко молоді люди вирішують здобувати не одну, а цілих дві професії відразу. Причини на це є різні: хтось вважає, що це необхідно для подальшої реалізації, комусь порадили батьки, а хтось вирішив просто спробувати щось незвичне для себе. Про те, чому студенти роблять такий вибір і чи можливо здобути якісну освіту відразу на 2 напрямках – у спеціальному репортажі для сайту «Нівроку».
Чи можливо успішно навчатися на 2 спеціальностях одночасно?
Завідувач кафедри, доктор філологічних наук, професор Моклиця Марія Василівна вважає: «На двох спеціальностях можна навчатись успішно, і тому є чимало прикладів. Але ті ж приклади свідчать, що це виняток. У ситуації, коли більшість студентів не усвідомлюють свій вибір і вчаться без ентузіазму, друга спеціальність – лише спосіб і там, і там мати виправдання, або ж обтяжлива повинність, накинута батьками з оглядом на якісь бонуси (як правило, дуже сумнівні). Існують спеціалізації, які доречно доповнюють одна одну, є й інші підстави для поєднання. Але у будь-якому разі має вирішальне значення усвідомлення, навіщо це потрібно і якою ціною обійдеться».

Лавринович Лілія Богданівна, в.о. декана факультету філології та журналістики, кандидат філологічних наук, доцент також зазначає, що навчатися на 2 спеціальностях відразу можна успішно.
«Маємо багато прикладів, які це підтверджують. Протягом останніх років кілька випускників факультету паралельно (чи з різницею в один рік) отримали два дипломи нашого факультету, здобувши фах і журналіста, і філолога. Нині маємо студентів, які цілком успішно навчаються на різних спеціальностях і в межах факультету (скажімо, на різних освітніх програмах – україністиці та полоністиці), і на інших факультетах, ЗВО чи навіть в інших країнах. Зазвичай ідеться про студентів магістратури, рідше – про бакалаврат».

Про паралельне навчання на двох денних формах

«Ми живемо в надзвичайно динамічний час, коли щодня одні професії з’являються, інші щезають. Дедалі більше затребуваними стають фахівці, які володіють вміннями та навичками з різних сфер суспільної діяльності, здатні працювати в багатозадачному режимі. Фундамент майбутньої професійної успішності закладається в молодому віці, отже, це час, коли максимально слід інвестувати в майбутнє свої сили, час, енергію.
Дві спеціальності на стаціонарі університету? Чому ні? Особливо коли йдеться про магістратуру. У такому випадку молода людина, яка закінчує навчання в університеті, здобуває більш широкий діапазон знань, умінь і навичок, відтак має значно більше шансів знайти хорошу роботу.
Університет іде назустріч студентам: вони користуються правом вільного відвідування занять, індивідуального складання сесії. Якщо ж, скажімо, навчальний план освітніх програм передбачає однакові дисципліни, то підсумкова оцінка, яку отримав студент на одній спеціальності, може бути зарахована на іншій», – каже Лілія Богданівна.

Чи розсіюється увага студентів?

Доцент кафедри польської філології Яручик Ольга Борисівна вважає, якщо обрані спеціальності є сферою зацікавлень студента, то увага не розсіюється.
«Це все дуже особисто. Кожен по-різному зосереджується і розставляє перед собою акценти.Таке навчання потребує колосальних зусиль від студента. Він, у свою чергу, не завжди усвідомлює і готовий до цього», – зазначає Ольга Яручик.

«Увага студента розсіюється або ж ні незалежно від того на скількох спеціальностях він навчається: все залежить від особистості. Наскільки вона є цілеспрямованою, наполегливою і відповідальною, а також від мотивації студента», – каже кандидат філологічних наук, старший викладач Жванія Людмила Вікторівна.

У свою чергу, кандидат філологічних наук, доцент Благовірна Наталя Богданівна вважає, що на загал, увага розсіється.
«Однак все залежить від мотиваціі та докладених зусиль. Збагачення практик завдяки поєднанню різних напрямів здатне підштовхнути до цікавих професійних рішень. Хоч врешті повинен перемогти один фах, єдине спрямування, визначеність зусиль».
Якщо говорити про причини зменшення можливості студента здобути всі потрібні знання з навчання, то Наталія Благовірна каже, що зазвичай, бракне часу, та й прагнення.

«Студенти, які навчаються на двох спеціальностях – юристи-журналісти чи айтішники-журналісти чи інші, як на мене, мають ряд переваг, бо ж замість одного отримують аж цілий сегмент дотичних знань і навичок. Не вважаю, що вони розфокусовані від того, аж ніяк – навпаки, це дає справді можливість поєднати і зосередитися для себе на якихось потрібних і цікавих аспектах, які студентові ідеально підходять. Якщо брати дотичні теми, то комплексний і міждисциплінарний їх розгляд є плюсом. З іншого боку,сам студент зацікавлений, аби не було дисбалансу в приділенні часу вивченню чогось одного і недоотримуванні в іншому (я про спеціальності). Якщо все в міру – будь ласка»,- зазначає кандидат філологічних наук, доцент Кошелюк Олена Василівна.
Також пані Олена каже, що загалом, чи зможете ви отримати усі необхідні знання з різнорідних чи суміжних спеціальностей, залежить тільки від вас.
«Це не означає, що студенти одночасно двох спеціальностей десь втрачають, якщо правильно розподіляють час і власні сили. І мають при цьому бажання отримати відповідні знання. Якщо згадаєте школу, де ви мали по 10 і більше предметів, багато займалися, наполегливо розвивали себе, то дві спеціальності, в яких намагаєтеся себе знайти, виглядає цілком нормально. Насправді, студенти багато лінуються. Ось у цьому, вважаю, найбільша проблема».

Думка студентів

Годебська Марія, студентка-магістр спеціальностей « Практична психологія (психотерапія та психоконсультування)» та «Журналістика» ділиться, що поєднувати навчання одразу на двох спеціальностях важко і виходить це далеко не ідеально.
Студентка зізнається, що це було дуже спонтанне рішення.
«Скажу чесно, було багато вагань уже після прийняття цього рішення. Але вирішила, що хочу спробувати себе у чомусь новому і трішки вийти із зони свого комфорту».

«Якщо екзамени співпадають, то є можливість написати спеціальну заяву, щоб закрити одну із сесій екстерном. Або спробувати закрити одну із сесій автоматом, а одну здавати безпосередньо на самих екзаменах», – каже Марія.

Анна Романюк, студентка 1-го курсу – спеціальність «Середня освіта польська мова» та 2-го курсу– спеціальність «Міжнародні Економічні Відносини» каже, що поєднання навчання – це доволі цікаво, адже вибрані напрямки кардинально різні.
«Тут ти вчиш мови та їх особливості, а тут вже макроекономіка під’їхала. Цікаво виходить. Доволі нелегко, але чесно скажу, коли ти вчиш абсолютно різне, то воно легше сприймається і потяг до навчання більший, тобто можна переключитися і тим самим урізноманітнити своє життя».
Зараз у дівчини сесії стоять в один період. «Вперше у такій ситуації, але скажу відверто, головне моє правило – “Без паніки”. Буду діяти стосовно ситуації, узгоджуватиму цю інформацію з викладачами! Ніколи і нічого не варто ускладнювати, адже все просто, ми люди і ми маємо розуміти один одного!»- каже Анна.

Анастасія Барановська, студентка – третьокурсниця спеціальностей «Філологія (польська мова та література)» та «Право» намагається встигати ходити на всі пари. Між лекцією на денному і практичною на заочному – обирає практичну. Переконує, багато матеріалу доводиться опрацьовувати самостійно (особливо на заочному). Так як сесія не співпадає, то здає спочатку на заочному, а тоді вже готується до сесії на денному.

«Це зручно. Одночасно (з різницею у 1,5 роки) ти отримуєш дві вищі освіти. Це, в першу чергу, дає можливість легше та швидше відшукати роботу. Та й мені подобається завжди бути в тонусі, не можу просто сидіти дома»,- каже Настя.

Лазука Анастасія поєднує навчання у різних країнах. Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, спеціальність «Журналістика» та Віденський державний університет, спеціальність «Мас-медіа та комунікація». Ще зі школи вона мріяла отримати диплом європейського зразка, вивчала рейтинги закордонних вишів та готувалася до вступу в іноземній країні. Найбільше, що приваблювало – перспектива кращого працевлаштування. Проте, коли дізналася, що не всі європейські дипломи у нас визнають, вирішила здобувати паралельно дві освіти: одну в Україні, іншу – в Австрії.
«Рівень складності я таки, мабуть, недооцінила, проте досі не шкодую, що прийняла саме таке рішення, адже ніколи не знаєш, як саме складеться життя та куди тебе поверне доля. Крім того, вітчизняне навчання та навчання за кордоном – дві абсолютно протилежні системи освіти, і я щаслива, що змогла почерпнути найкраще з кожної», – зізнається Анастасія.
Студентка каже, що навчання у двох вишах – це, без сумніву, виклик, та тест на витривалість.
«Особливо, коли навчаєшся іноземною мовою. Щось на кшталт періоду сесії, але цілорічного, коли, склавши іспити в одному університеті, одразу ж їдеш на заліки в другий. В Австрії усі релігійні свята відзначають за новим стилем, то ж і взимку канікули розпочинаються раніше, ніж у нас – всередині грудня. Це найкраща можливість приїхати на сесію в Україну. Складніше, проте, влітку, коли семестр в іноземних вишах триває до червня включно, а в липні – іспити. Тоді залишається тільки складати сесію в Україні за індивідуальною відомістю, попередньо узгодивши це та написавши заяву. Були і випадки, коли доводилося відпрошуватися з пар у Відні, аби встигнути на сесію в Україні, і навпаки. Тут я вже просто вдячна усім викладачам за їхнє розуміння та готовність підтримувати своїх студентів».

Все на світі можливо, головне, щоб було бажання. Усім легкої сесії, а комусь сесій! І пам’ятайте, студентство – це чудовий період, насолоджуйтеся.

Анастасія Подзізей, магістр журналістики

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *