Маніпуляція, дезінформація, пропаганда провідних ЗМІ України

 

Пропонуємо переглянути аналіз новинних матеріалів провідних ЗМІ України під час перевиборчих перегонів. Виконав студент-журналіст 3 курсу Володимир Кушнаренко.

Початок передвиборчих президентських перегонів традиційно сприймається як час для пропаганди та маніпуляцій в інформаційному просторі. З метою підтвердити чи спростувати цю тезу ми вирішили здійснити моніторинг новинних матеріалів українських ЗМІ за тиждень, власне тих, які стосуються теми виборів 2019 (період: 06.03.19 – 14.03.19).

Для аналізу було обрано інформаційне інтернет-агентство «УНІАН» та служба новин «ТСН», а саме рубрику «новини» цих ЗМІ, оскільки це найбільша рубрика, яка поновлюється щохвилинно новими матеріалами. Характеризується лаконічним та коротким поданням інформації. Такий вибір зумовлений сучасною ситуацією: ера смартфонів та діджитал: короткі новинні матеріали є провідною силою будь-якого ЗМІ/ЗМК.

­­­­­­­­­­­­­­

Інформаційне агентство «УНІАН»

Для аналізу новин була обрана така тема: вибори президента України 2019.

Загальна кількість публікацій за тиждень – 701.

Кількість матеріалів на тему «вибори» – 33.

За даними аналізу, який проводився протягом тижня (період: 06.03.19 – 14.03.19), були отримані наступні результати:

Вибори – 4,71%. Головні теми: «Законність виборів в Україні», «Політичні програми кандидатів», «Кількість порушень», «Недопущення російських спостерігачів», «Рекламні кампанії кандидатів», «Зв’язок Зеленського та Коломойського», «Тимошенко та Росія», «Незацікавленість молодого покоління у виборах», «Підкуп виборців».

Приклади публікацій (для прикладу подано деякі матеріали):

Матеріали, які порушують етичні та професійні норми журналістики (фейки, мова ворожнечі, пропаганда, джинса, дезінформація, маніпуляція):

Серед проаналізованих матеріалів (33 публікації) були виявлені наступні порушення.

(відсоток від загальної кількості матеріалів на подібну тематику).

Дезінформація – 3,1 % – пркл. «У другому турі виборів зустрінуться Тимошенко і Зеленський – соціологія».

Фейки – 6,1% – пркл. «Експерти прогнозують найближчими тижнями масові акції протесту та вважають неможливим вихід Порошенка у другий тур», «Юлія Тимошенко: Порошенко має зняти свою кандидатуру з виборів і відповісти перед законом»

Джинса – 3,1 % – прикл. «Політологи заявили про тиск на членів ДВК від Тимошенко у двох регіонах».

Маніпуляція – 3,1 – прикл. «Тимошенко провела мітинг в столиці».

Мова ворожнечі – 0%

Пропаганда – 9,1% – прикл. «Зеленський продовжує йти у відрив у рейтингу кандидатів у президенти – опитування», «Дитячі фото, невідомі факти та Зобов’язання перед людьми – Тимошенко запустила «кандидатський» сайт»

Приклад порушення :

У цій статті автор подає слова (коментар) пана Авакова, про те, як один із кандидатів підкуповує виборців за кошти державного бюджету.

Уривок матеріалу:

«Я наведу приклад однієї кримінальної справи, яка розслідується поруч тут, у Київській області, у Василькові. Коли мова йде про підкуп голосів», – почав міністр. «Наймається один зі штабів провладного кандидата, команди. Наймають агітаторів. Агітатори обирають 100 осіб, як правило, найбідніших. Йдуть до цих людей у квартири, запитують: «А ви готові підтримати нашого кандидата? Ось, ми готові вам допомогти…». І з них, з цих 100 осіб, 30 кажуть – «так, ми готові»… Цих людей записують у списочок. Після чого йдуть в райраду або в соцзабез», – продовжив він. За його словами, засобом адмінресурсу стає соціальна програма «Турбота», на яку закладені бюджетні кошти. «Кажуть: «Так ось у тебе, товаришу начальник райради / соцзабезу / мер / голова райадміністрації, це закладено в бюджеті? – Так, закладено, – Отже, будь-ласка, ось тобі списочок. Ось цих 30, які нам сказали «Так» – по тисячі гривень…» І цим людям виплачують по тисячі гривень», – розповів міністр. При цьому, людям, що одержали кошти, надходить дзвінок зі штабу. Їм заявляють, що за отримані гроші вони очікують голосування за свого кандидата. За словами Авакова, це відбувається по всій країні. У Київській, Одеській, Харківській областях.

Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/elections/10476177-avakov-rozpoviv-yak-shtab-provladnogo-kandidata-vikoristovuye-byudzhetni-groshi-dlya-pidkupu-viborciv.html

Коментар:

Подібні матеріали повинні супроводжуватись відповідними фактичними даними. Жодної кримінальної справи за цією статтею у цих регіонах не було порушено. Також ми не знайшли жодних доказів подібних маніпуляцій з боку того чи того кандидата. Тонкі натяки без точного імені кандидата – це сумнівний доказ правдивості наданої кандидатом інформації. У поданому матеріалі ні у словах пана Авакова, ні у словах журналіста немає жодних посилань на авторитетні джерела, які б могли підтвердити цю інформацію.

Висновок: маніпуляція та дезінформація з метою впливу.

Служба новин «ТСН» (інтернет-ресурс).

Для аналізу новин була обрана така тема: вибори президента України 2019.

Загальна кількість публікацій за тиждень – 693.

Кількість матеріалів на тему «вибори» – 36.

За даними аналізу, який проводився протягом тижня (період: 08.03.19 – 14.03.19), були отримані наступні результати:

Вибори – 5,19%. Головні теми: «Законність виборів в Україні», «Політичні програми кандидатів», «Недопущення російських спостерігачів», «Рекламні кампанії кандидатів», «Відмова у президентських виборах», «Підкуп виборців», «Рейтинги кандидатів», «Позови Гриценка проти Порошенка», «Зеленський проти всіх».

Приклади публікацій (для прикладу подано деякі матеріали):

Матеріали, які порушують етичні та професійні норми журналістики (фейки, мова ворожнечі, пропаганда, джинса, дезінформація, маніпуляція):

Серед проаналізованих матеріалів (36 публікації) були виявлені наступні порушення.

(відсоток від загальної кількості матеріалів на подібну тематику).

Дезінформація – 2,78 % – пркл. «Гриценко звинуватив Порошенка у передачі військовим старої техніки під виглядом відновленої».

Фейки – 0% – пркл.

Джинса – 0% – прикл.

Маніпуляція – 16,67% – прикл. «Гриценко звинуватив Порошенка у передачі військовим старої техніки під виглядом відновленої», «Суд заарештував керівника партії, якого підозрюють у спробі підкупу кандидата Тимошенка», «Ще -1: Мураєв знімає свою кандидатуру на виборах на користь Вілкула», Бігборди в “ЛНР” і фейкова справа про ДТП. Зеленський заявив про підготовку нових провокацій проти нього». «ГПУ офіційно заявила про роботу російських політтехнологів у виборчій “сітці” нардепа від “Батьківщини” Дубіля».

Пропаганда – 4,3%- прикл. «Зеленський збільшив відрив, Порошенко – другий в опитуванні “СОЦІС”», «Тимошенко посунула Порошенка з другого місця у рейтингу симпатій виборців – “Рейтинг”». «Меджліс кримськотатарського народу заявив про підтримку Порошенка на виборах».

Приклад порушення:

Уривок з матеріалу

«У виборчій «сітці» підкупу голосів, яку, за даними слідства, організував народний депутат від фракції «Батьківщина» Валерій Дубіль, працюють низка політтехнологів із РФ. Про це на брифінгу 7 березня заявив генеральний прокурор України Юрій Луценко.

«Ця організація, яку ви бачите на екрані, включала в себе також громадян РФ, політтехнологів партії Жириновського, а також громадян України, які працювали на вибори Путіна”, – повідомив він.

Луценко також продемонстрував клопотання про надання їм посвідки на тимчасове проживання від Чернігівської єпархії УПЦ МП ще у 2014 році на здійснення «благодійної та просвітницької діяльності». Він показав також фото зі з’їзду Тимошенко, на якому була присутня одна із політтехнологів Ніна Клебанова.

Окрім цього, ГПУ провела обшуки у Тернопільській області, де вилучила готівкові кошти, а також розписки скільки і в якому місяці має отримати «сітка». Луценко також запевнив, що слідство має аудіозаписи, на яких Дубіль інструктує всю мережу та гарантує їм виплату коштів.»

Коментар: У наведеному уривку з опублікованого матеріалу можна знайти декілька маркерів, які вказують на те, що ця публікація порушує професійні норми журналістики. По-перше, не вказані жодні данні так званого «слідства» та те, хто його проводив і яким чином це відбувалось. Також не вказано, хто ці політтехнологи із РФ. У мережі Інтернет ми не виявили жодних згадувань про обшуки, та про те, що під час них було виявлено та вилучено. В заяві Генерального прокурора України було зазначено, що у слідства є аудіозаписи, які також не були жодного разу представлені. Зважаючи на ці факти, можна зробити висновок, що виступ Генерального прокурора України та матеріал, який був написаний на основі цього виступу, не більше ніж дезінформація та маніпуляція зі сторони.

Висновок: маніпуляція та дезінформація.

Висновки

Внаслідок проведеного аналізу матеріалів двох інформаційних порталів можна зробити такі висновки:

1. Тема виборів президента України актуальна і широко висвітлена. Про це свідчить статистика.

2. Маніпулятивні технології, агітації, пропаганда, фейки та дезінформації присутні на обох ресурсах.

3. Найбільш поширеними є інформаційні матеріали, які не несуть в собі жодної медіа-загрози.

4. З порушень професійної журналістської етики найчастіше трапляється: дезінформація (загальна кількість у відсотках – 5,88%,), пропаганда (13,4%), маніпуляція (19,7%).

5. Найменша кількість порушень: фейки та джинса.

Володимир Кушнаренко, студент-журналіст

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *